Uvolnění a posílení krční páteře

30.03.2017 13:30

Krční páteř je nejpohyblivější a snad nejzranitelnější oblast páteře. Častou příčinou bolestí krční páteře je přetěžování svalů šíjových a svalů celého pletence ramenního. Proto je nutné se při cvičení zaměřit nejen na samotnou krční páteř.

Přetížení se projevuje bolestí samotné krční páteře a hlavy, závratěmi, také pocitu nedostatku dechu či obtížích při dýchání (v důsledku zablokování žeber) nebo bolestí vyzařující do ramen, loktů a mezi lopatky.

Svaly fungují jako protihráči: při aktivaci jedné skupiny svalů dojde k uvolnění opačné. V momentu přetížení je třeba uvolnit přetíženou svalovou skupinu, tedy tu, která zabírá nad rámec svých povinností a naopak posílit protihráče, který "odpočívá" je povolený a své povinnosti dostatečně neplní. Konkrétně v rámci cvičení na oblast krční a hruní páteře bychom se proto měli snažit uvolnit horní fixátory lopatek a naopak posilovat dolní fixátory lopatek, kteří jsou antagonisté (protihráči) a působí vzájemně. 

 

Začínáme nejdříve cvičením protahovacím, pak teprve zařadíme posilování.

cviky uvolňovací - provádíme tahem, ne švihem, cvičíme pomalu, do hranice bolesti. Opakujeme zpočátku 5x, postupně počet cviků zvyšujeme - max. 10x.

 krční páteř 

ramena a krční páteř

 

cviky posilovací - provádíme s výdrží 2-8 sekund a povolíme.

krční páteř

dolní fixátory lopatek

 

další videa přidám...

 

Zpět